Komplettera din släktforskning med ett DNA-test
Öppet hus lördagen 2022-11-26 kl. 11:00 – 13:00
Plats: Arkivcentrum Syd, Porfyrvägen 20, Lund

Med anledning av den pågående TV-serien Genjägarna bjuder släktforskarföreningarna i Dalby och Lund tillsammans med Skånes Släktforskarförbund in till ett öppet hus kring DNA-testning för släktforskare. Förutom information om och diskussion / frågor kring DNA-släktforskning finns det möjlighet att köpa testkit till företaget FamilyTreeDNA. En av genjägarna, Stina Loo, kommer att vara med på mötet.

För den, som inte sett programmet, finns det en länk till Rötter som ger en kortbeskrivning av programserien.
www.rotter.se/senaste-nytt/3781-ny-programserie-dna-slaktforskning-i-svt-i-host
Länk till programmet på SVT Play: www.svtplay.se/genjagarna

Programpunkter under mötet

1. Välkomsthälsning och kort presentation av föreningarna.
  2. Introduktion till DNA. Magnus Hellblom berättar övergripande om olika typer av tester och hur man kan använda dessa.
  3. Presentation av de olika företag som erbjuder DNA-tester och deras olika inriktningar.
  4. Kort presentation av FamilyTreeDNAs träfflista och funktionalitet.
  5. Paus – det finns möjlighet att köpa kaffe, te etc i paus/fikarummets automater.
  6. Försäljning av testkit från FamilyTreeDNA.
    Kiten skall betalas på plats över internet. Det är viktigt att man har öppnat upp kreditkortet för internationell internetbetalning.
  7. Frågestund
    Frågestundens senare del reserveras för frågor-förklaringar för dem som redan har testat sig och fått sitt resultat.

Hjärtligt välkomna

Dalby Släkt- och Folklivsforskarförening
Lunds Släktforskarförening
Skånes Släktforskarförbund

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.